Kinderen aan het woord van de Bavinck
De kinderen van de Bavinck hebben na de workshops in maart 2024 laten weten wat ze van de workshop vonden. Reacties van de kinderen in een evaluatie geeft ons altijd een goed beeld hoe de workshop is ervaren en wat ze geleerd hebben.
Bij deze klas kwamen de volgende mooie omschrijvingen bij de vraag wat ze geleerd hebben: Blijf altijd positief in het leven, Je kan het!, achter mensen met een beperking zit een persoon met een heel verhaal en zeg tegen kinderen met een beperking hallo met een glimlach!
Kinderen nog nooit zo lang en geconcentreerd!
De leerkracht van Dalton De Vijver stuurt spontaan een mail over hoe de kinderen de workshop hebben ervaren. Hij schrijft: " De kinderen waren onder de indruk en hebben er veel van geleerd. Ik heb ze niet vaak zo lang en zo geïnteresseerd meegemaakt. Geweldig dat jullie deze lessen/workshops aanbieden.'' Een mooier compliment kunnen we niet krijgen!
Aftrap bij Prins Willem Alexanderschool
Eerste keer Wielen in de klas
De Wielen in de klas is in maart 2023 voor de eerste keer gegeven aan groep 4 door initiatiefneemster Carmen van Haren en ervaringsdeskundige Iqra. Het verhaal van de tweeling Gijs en Teun vonden de kinderen heel goed en leuk. De kinderen spraken met elkaar over wat een handicap is en of je dan wel of niet zielig bent. De les eindigde voor iedereen met een glimlach.
De kinderen: "Het was een hele leuke les. Iqra was heel aardig. Ik heb geleerd wat je allemaal met een rolstoel kunt doen. Het verhaal van Teun en Gijs was leuk. Ik hoop dat ik ook een keer een rolstoel mag besturen".
En de juf: "De kinderen hebben genoten van jullie komst. De les was leuk in elkaar gezet en goed afgewisseld. Het verhaal, het lied en natuurlijk de vragen aan Iqra waren super. De kinderen hopen dat je snel weer een keer terugkomt".
Dalton college
Het Dalton college in Den Haag had in maart 2023 een thema week. In deze week wilden ze veel aandacht voor kennismaken en ervaren van beperkingen. Voorall heeft samen met onder andere de partners Gemiva, Running Blind en SGK invulling aan gegeven. Voorall mocht 2 complete workshops geven voor de 3de jaars. Nu geven we workshop normaal gesproken aan de groepen 7 en 8. We vonden het dan toch best spannend of pubers net zoveel interesse hadden in onze workshop. We werden hartelijk ontvangen door de leerkrachten en 50 pubers waren zeer attent en betrokken. Hieronder een quote van ervaringsdeskundige en punten uit de evaluatie van de leerlingen.
Quote ervaringsdeskundige Marcel Kerkhofs van Gemiva: Vooral de inbedding over onderwerpen als ongelijkheid, discriminatie en pesten, maakte deze workshop over handicaps extra relevant en interessant voor deze groep leerlingen.
De leerlingen melden onder andere dat ze nu beter begrepen hoe ze mensen met een beperking kunnen helpen, mensen met een beperking nog best veel kunnen en vaak niet zielig zijn, een beperking hebben soms best moeilijk is, fijn om 1 op1 contact te hebben, ga meer gedag zeggen met een lach in mijn omgeving aan kinderen met een beperking.
Een leerkracht melde dat ze niet vaak meemaakt dat de kinderen zo stil en betrokken zijn en dat voor dik 2 uur lang.
Groep 8 ervaringen Yunus Emre Van Damstraat 2022
Lieve mensen, het was super leuk om te zien hoe het is om een beperking te hebben. Ik heb geleerd dat ook al heb je een beperking dat je misschien wel meer kan dan iemand zonder een beperking. Ik heb geleerd hoe je kan omgaan met iemand met een beperking. Het was leuk jullie te hebben ontmoet en vond het lief dat wij jullie beperking mochten meemaken en jullie hulpmiddelen mochten lenen. Ik vind het superknap wat jullie allemaal hebben meegemaakt en dat jullie doorgaan met het leven. Misschien tot de volgende keer, liefs leerling groep 8.
Ik heb ervaren dat het best moeilijk is om een beperking te hebben, zoals met krukken lopen en rolstoelrijden. Ik vond het leukst om met de blindenstok te lopen. Ik vind het heel knap hoe Marcel kan leven zonder ogen die werken! Leerling groep 8.
Enquete Koningin Beatrixschool
Wat hebben we een mooie evaluatie van de groep 7 kinderen na de workshops in november 2022 bij de Koning Beatrixschool ontvangen. Dank voor jullie warme ontvangst, de lieve kaarten en terugkoppeling! Hieronder een paar evaluaties van de kinderen. Hieronder een greep uit de reacties van de kinderen.
Wat vond je het leukst en waarom? Ik begrijp nu hoe het voelt om een beperking te hebben,met de rolstoel rijden is leuk en heb geleerd dat alle mensen hetzelfde zijn.
Wat heb je geleerd? Hoe je met iemand kan praten die doof is, dat mensen met een beperking soms meer kunnen dan wij, mijn naam in gebarentaal, je mensen met een handicap niet moet pesten, het niet altijd leuk is om een handicap te hebben.
Zou je de les aanprijzen bij andere kinderen en waarom? Ja, om te leren wat een handicap is, om meer kinderen te laten weten mensen ze niet gemeen moeten doen tegen de mensen, je veel kan leren bijvoorbeeld als er iemand in je omgeving doof is, het is leuk, want dan weten andere kinderen ook hoe ze met mensen met een beperking moeten omgaan.
Hoe ervaren leerlingen Parkiet de workshop?
juni 2022. Ik vond de les erg leerzaam. We leerden dingen over hoe het is om blind te zijn en om in een rolstoel te zitten. Aan het begin lieten ze een PowerPoint zien met vragen en filmpjes over beperkingen. We kregen een blindenstok en een blinddoek en mochten daarmee over het schoolplein lopen. Ze hadden in de gymzaal een parcours klaargezet, je kon in een rolstoel zitten en om de pionnen slalommen en daarna in de basket gooien.
Veel leerlingen onder de indruk!
2022. Veel leerlingen van de groepen 7 en 8 zijn onder de indruk van de verhalen van onze vrijwilligers met beperking. De vrijwilligers vertellen over de dagelijkse uitdagingen in het leven en de kinderen komen met de meest uiteenlopende vragen aan ze. Elke workshop is weer waardevol vanwege deze ontmoetingen! De leerlingen geven aan dat ze nu beter snappen wat de mensen met een beperking doormaken en wat ze zelf kunnen doen om ze te helpen!
Juf aan het woord
Mensen met een beperking lopen in het dagelijks leven regelmatig tegen barrières op. Dat heeft gevolgen voor de wijze waarop zij zich bewegen door de samenleving. Niet volwaardig kunnen meedoen heeft ook invloed op de beeldvorming over mensen met een beperking. Zij worden hierdoor vaak aangesproken op hun beperking. Dat wil Voorall Hagenaars graag bewust maken en de jeugd heeft de toekomst, dus beginnen we daar al met belangrijke zaadjes planten.