beatrixschool
De laatste workshop van schooljaar 2024-2025 hebben we met een grote glimlach en brok in de keel afgelsoten. We werden warm ontvangen door de leerkracht en de kinderen waren zeer goed voorbereid voor de workshop, waren zeer respectvol naar de vrijwilligers en deden allen actief mee tijdens de experiences. Als dank zongen de kinderen aan het eind voor ons het lied over dankbaarheid. Een mooier dankjewel en aflsuiting van het schooljaar hadden we niet kunnen wensen. Lied Dankbaar van Tur-G, Zefanio.
 
Wat de kinderen ervan vonden en hebben opgestoken van de les, lees je hieronder:

10000568301000056827

Hoe zou het leven van iemand met een beperking zijn? Daar wilden we graag meer over leren en het ervaren. We bedachten vragen, die we konden stellen. We ontmoetten iemand die blind was geworden en iemand met oorsuizen. Nog meer zelfs, want we ervaarden hoe het was om blind te zijn en in een rolstoel te zitten. Er ontstond een boeiend gesprek en waardevolle ervaring, die we gebruiken kunnen om met gehandicapten om te kunnen gaan. Nu hebben we goede tips voor de toekomst. Een aanrader om eens te ervaren hoe het leven anders kan zijn. Maar zeker niet minder!

juni 2025

Arkark2ark3

De kinderen van De Ark schreven in de evaluatie na de scholenworkshop in maart 2025 dat ze de les leuk, interessant en sigma en slay vonden. De twee laatste woorden moesten we toch even opzoeken. Uitleg van sigma: type persoon die onafhankelijk is, niet afhankelijk is van groepsdruk, en vaak zijn eigen pad volgt. Slay: het uitstekend uitvoeren van een taak of het overtreffen van anderen in een bepaalde vaardigheid of prestatie. Dat zijn grote complimenten voor de vrijwillige ervaringsdeskundigen! Dank voor het warme ontvangst bij De Ark.

Na de workshop februari 2025 bij de Boldingh geven de kinderen in de terugkoppeling aan dat ze nu weten dat het belangrijk is om de stoepen vrij te houden voor mensen met een beperking. Laat geen rommel, afval of fiets staan midden op de stoepen, want dan loopt iemand met een visuele beperking ertegen aan en kan iemand met een rolstoel of rollator er niet door. De kinderen ggeven verder aan dat het zo fijn is dat de ervaringsdeskundige zo open waren en dat het heel vrij voelde om alle vragen te stellen die ze wilde stellen.

tweemaster

De kinderen van de Tweemaster hebben begin 2025 kennisgemaakt met mensen met een beperking. Wat een leuke en nieuwsgierige kinderen zaten er in deze  klas. Alle kinderen hadden een open houding om te leren over de mogelijkheden en onmogelijkheden van mensen met een beperking. Sommige kinderen vonden het nog best lastig om vragen te stellen, terwijl anderen kinderen volop vertelde uit eigen ervaringen met mensen met een beperking of stelde interessante vragen aan de aanwezige ervaringsdeskundigen. De leerkracht geett aan dat met name het interactieve gedeelte zeer werd gewaardeerd bij de kinderen. De ontvangen feedback dat het theorie gedeelte wat korter mag en het gebruik van de vraagkaartjes gaan we zeker oppakken. 

De kinderen en wij hebben er veel van geleerd van de workshop en de ervaringsdeskundigen met een beperking. Dagen erna spraken de kinderen er nog over. Ze willen hun best doen om niet zomaar zonder te vragen mensen te helpen, maar ook niet uit lachen. Het zijn hele goede lessen voor de kinderen geweest en aan te bevelen voor andere basisscholen.

paschalis4paschalis

Diederik uit groep 8B van de Paschalisschool schrijft over de workshop: Ik heb vorige week een leuke workshop gekregen van een paar mensen met een beperking. Eerst kregen we een uitleg van wat het nou precies is een beperking, daarna mochten we zelf aan de slag. We kregen zelf te voelen hoe dat nou precies voelt want we mochten in een rolstoel met een paar andere klasgenoten een rondje over het schoolplein maken maar ook kregen we een blinddoek om en kregen we een blindegeleidestok en mochten we gaan lopen maar ze hadden ook serieuze dingen en zo hebben ze het uiteindelijk toch een hele mooie les laten vormen dus een dikke 10!  

In april 2024 zijn we in gesprek geweest met de kinderen van groepen 8 van basisschool Onze Wereld. Hieronder reacties van de kinderen hoe ze de gastles hebben ervaren.

Wij vonden het een interessante en leerzame les. Het begon met gebarentaal door Kim. Aan het einde van de les hebben we ook een stencil gekregen met het handalfabet voor gebarentaal. Wij vinden dat iedereen moet leren over mensen met een beperking. Ze moeten weten hoe je met deze mensen om moet gaan en hoe je ze kunt helpen. Iedereen verdient respect, vooral mensen met een beperking. Het was fijn dat we alles mochten vragen aan Sjoerd en Marcel en kregen eerlijke antwoorden. Marcel heeft verteld over hoe hij blind is geworden, hoe het is om te leven zonder dat je kunt zien en we hebben geleerd dat zijn telefoon op spraak werkt. We vonden het leuk om te horen dat Sjoerd wel kan sporten, ondanks zijn beperking. We hebben geleerd dat je ondanks je beperkingen, wel een normaal leven kunt leven en gelukkig kan zijn. 
 
 

De kinderen van de Bavinck hebben na de workshops in maart 2024 laten weten wat ze van de workshop vonden. Reacties van de kinderen in een evaluatie geeft ons altijd een goed beeld hoe de workshop is ervaren en wat ze geleerd hebben. 

Bij deze klas kwamen de volgende mooie omschrijvingen bij de vraag wat ze geleerd hebben: Blijf altijd positief in het leven, Je kan het!, achter mensen met een beperking zit een persoon met een heel verhaal en zeg tegen kinderen met een beperking hallo met een glimlach! 

 

De leerkracht van Dalton De Vijver stuurt spontaan een mail over hoe de kinderen de workshop hebben ervaren. Hij schrijft: " De kinderen waren onder de indruk en  hebben er veel van geleerd. Ik heb ze niet vaak zo lang en zo geïnteresseerd meegemaakt. Geweldig dat jullie deze lessen/workshops aanbieden.'' Een mooier compliment kunnen we niet krijgen!